puur kind

ik ben wie ik ben

De kleutertijd: wat kan jij van je kleuter leren

De kleutertijd: wat kan jij van je kleuter leren?

Elke fase in het leven van je kind stat symbool voor een groeifase in jouw leven. Het ouderschap is een pad naar spirituele groei en zelfontwikkeling. Wat vertelt de kleuter ons?

De kleuter is een meester in het creëren van fantasieën en droomwerelden. Het kind weet nu dat in het dagelijkse leven niet alles kan maar heeft nog wel het vermogen om andere werelden te visualiseren. 

 
De kleuter krijgt gevoel voor zijn omgeving en is steeds beter in staat om met in plaats van naast een ander kind te spelen. Er ontstaat sociaal gevoel. Doordat de kleuter zich in kan leven in de ander, gaat hij de ander ook imiteren. Het kan voorkomen dat het kind een uitzonderlijke bewondering ontwikkelt voor zijn allerliefste papa of mama.
 
Rond vier, vijf jaar ontstaat er iets wat op een geweten lijkt. Ouders kunnen in deze fase ongewenst gedrag afkeuren door tijdelijk hun aandacht af te wenden. Of door rustig en zonder emotie uit te spreken wat wel en niet gewenst is. Hierin is het belangrijk dat het gedrag altijd los gezien wordt van (de essentie van) het kind zelf.
 
Liefde is niet altijd lief
Ouders die teveel door de vingers zien van hun kinderen, voeden kleine monsters op. Kinderen moeten leren wat gangbaar is en wat er van ze verwacht wordt. Je mag als ouder best wat van je kind verwachten.
 
Vind je dat lastig? Vind je het lastig om (liefdevol) grenzen te stellen? Onderzoek dan bij jezelf waar dit vandaan komt.
Hoe zit het met je eigen grenzen? Laat je anderen over je grenzen heen gaan? Respecteer je je eigen behoeftes voldoende?
 
Zo verwachten kinderen ook dingen van hun ouders. Als ouder mag je leren dat opvoeden geen eenrichtingsverkeer is, maar een leerproces voor beiden. Opvoeding gaat hand in hand met zelfkennis en zelfontwikkeling. Kinderen wensen voor hun ouders net zo veel geluk als ouders voor hun kinderen. De levensvreugde van een kleuter verdort wanneer de ouder niet (meer) droomt over zijn of haar ideale levensverhaal.
 
De kleuter gaat vragen stellen over zichzelf en het leven.
Wie ben ik? Waar kom ik vandaag? Wat is doodgaan?
Voor jou betekent dit dat je (ook) op zelfonderzoek uit mag gaan. Wie ben ik?
 
Het moment dat de kleuter naar school gaat, is een nieuw moment van scheiding en zelfstandigheid. De ouder (moeder) krijgt hierdoor ook een deel van haar autonomie terug. De kleutertijd staat in het teken van spelenderwijs en ervarend leren. Omdat kinderen nadoen is het goed om je te beseffen welk voorbeeld je hierin bent. Is er nog ruimte in jouw leven om te spelen en te leren?
 

Boodschap voor jou in de kleuterfasefase:
Het leven is een reis (terug) naar wie je werkelijk van binnen bent. De waarom-fase van jouw kind is een manier om jezelf af te vragen wie jij werkelijk bent en wat je wil bereiken in het leven, als je zou denken als een kind en alles mogelijk is.

Fragment uit: Online Cursus Bewust Opvoeden

Happy Parents, Happy Kids

Happy Parents, Happy Kids

Hoe zou het zijn als je alles wat jou geleerd is over opvoeding en kinderen even naast je neer zou leggen? Als je open zou staan voor een nieuwe manier van kijken naar kinderen?
Wat als er een manier zou zijn om liefdevol en met respect om te gaan met je kinderen, zonder dat je jezelf wegcijfert en op al hun verzoeken in hoeft in te gaan?
Wat als je helemaal jezelf kunt zijn, elk moment van de dag, en jouw kinderen hierdoor anders op jou gaan reageren?

Klinkt dat onmogelijk?

Een eikenzaadje wordt een eik.
Een roos wordt een roos.
Liefde resoneert met liefde.
Wie aandacht geeft, krijgt aandacht terug.
Rust en kalmte nodigen uit tot rust en kalmte.

Als we dit nu even vertalen naar het ouderschap… hoe reageert je kind op jou wanneer jouw hoofd vol zit met piekergedachten en je een kort lontje hebt door stress op het werk en de zorg om je financiën?
En hoe is de omgang met jouw kind wanneer jijzelf lekker in je vel zit?

Ik vergelijk het ouderschap met natuurlijk leiderschap. Een natuurlijk leider is iemand die respect niet af hoeft te dwingen, maar gerespecteerd wordt voor wie hij of zij is. Een natuurlijk leider vervult een voorbeeldrol en walks his talk.

Kinderen zijn sponsen en kijken alles af bij hun ouders. Het brein van kinderen in de leeftijd van 0-7 is vergelijkbaar met het brein van iemand in hypnose. Dat betekent dat ze heel ontvankelijk zijn voor suggesties. En wat stoppen wij er allemaal in bij kinderen? We staan er niet genoeg bij stil.
Houd eens op, doe eens niet, zit nou stil…
En wees een heel eerlijk.. doe jij altijd datgene wat je van je kind verlangt?

Wat als we kinderen nou écht gingen begrijpen?
Wat als kinderen ons wat te vertellen hebben? En wij ook van hun mogen leren?
Wat als de meeste opvoedproblemen opgelost kunnen worden als wij iets in onszelf veranderen?

 

Happy Parents, Happy Kids
Kinderen kijken het geluk bij ons af

 

Happy Parents Happy Kids op 23 juni 2019

Kinderen hebben sterke ouders nodig:
natuurlijk leiders. Ze zijn de puurheid en hoogste bewustzijn van het leven zelf.

Kinderen zijn liefde. Ook jij bent liefde.
Alleen vergeet je daar soms naar te leven.

Tijdens deze interactieve lezing leer je jezelf beter kennen aan de hand van de spiegel van jouw kind(eren).

– Je leert de belevingswereld van kinderen begrijpen.
– Je leert hoe het aanpassingsproces werkt en wat Miguel Ruiz bedoelt met het proces ‘het temmen van de mens’.
– Je leert hoe overtuigingen ontstaan en hoeveel macht deze overtuigingen hebben in jouw leven en de opvoeding van jouw kinderen.
– Je leert de kracht van het woord, hoe je dit kan gebruiken voor jezelf en in de communicatie met je kinderen.
– Je leert meer over de ouder/kind dynamiek en over wat je allemaal los mag laten voor een ontspannen en liefdevolle omgang met je kinderen.

Klik voor meer informatie en tickets op de oranje knop.

Dag lief jongetje

LIEFDE ❤️

Dat ik kinderen help via hun ouders werd van de week weer mooi zichtbaar…

Een mama neemt af en toe haar zoon mee naar het consult. Dit jongetje wacht dan lief in de wachtkamer. Soms duurt het wat lang en aan het einde van het consult komt hij vaak even buurten..

Ik werk met matroesjka poppetjes en hij wil weten wat ze betekenen. Ik leg hem rustig uit dat dat allemaal kleine ikjes zijn die in jou zitten.

Gisteren rondde ik het traject met mama af. Op mijn vraag welk cijfer ze geeft aan het traject, antwoordt ze: “Een 10!”
Het jongetje zit erbij en zegt: “Van mij krijg je ook een 10 dus dan krijg je een 20!”

Wat is er veranderd aan mama sinds ze bij mij komt?
“Ze is nog mooier…”
En zijn oogjes twinkelen.

Later kreeg ik dit berichtje van mama:
“Ik ben zo dankbaar dat je op mijn pad bent gekomen.
Dankjewel voor jouw liefde, warmte en wijsheid.”

Dag lief jongetje met al je moeilijke verleden…
Je mama is nu een stuk sterker om er voor jou te zijn.

Liefde ❤️

5 alternatieven voor een time-out bij kinderen

In dit artikel lees je waarom je geen time-out hoeft te gebruiken en wat de alternatieven zijn.

Veel ouders hebben behoefte aan een snelle oplossing voor het uitdagende gedrag van hun kind.
Als kindertolk en oudercoach kijk ik op een andere manier: achter lastig gedrag van kinderen zit een (spiegel)boodschap. Er is altijd een reden voor bepaald gedrag, kinderen zijn er niet op uit om de boel te verzieken.

Een time-out kan in sommige gevallen nuttig zijn, maar wat is de impact van een time-out op kinderen? Energetisch gezien is een time-out: ik wijs dit gedrag af en ik wil jou nu niet om me heen hebben.
Een time-out is een sociale verwijdering van de rest van het gezin.

We zullen nooit zeker weten hoe het voor een kind voelt om een time-out toegewezen te krijgen. Kinderen vertrouwen blindelings op hun opvoeders. Ze leren van het voorbeeld van hun ouders. Dat is tevens de reden dat in de jeugd (beperkende) overtuigingen gevormd worden. Een voorbeeld van zo’n overtuiging is Ik heb iets fout gedaan dus ik ben stout.
Kinderen die vaak straf krijgen (en een time-out valt onder straf), zijn eerder bang om fouten te maken en zullen zich gaan aanpassen om goedkeuring van hun ouders te blijven ontvangen.

Daniel J. Siegel betoogt in zijn boek ‘No-Drama Discipline’ (2014) dat time-outs best wel slecht voor kinderen zijn. ‘Een time-out leert een kind in essentie dat, wanneer hij iets verkeerds doet of het moeilijk heeft, ze gedwongen worden alleen te zijn. Voor veel kinderen staat deze les gelijk aan afwijzing,’ aldus neurowetenschappers.

Ouders hopen dat een time-out hun kind kalmeert en leert nadenken over het (onjuiste) gedrag, terwijl het er in de praktijk vaak op neerkomt dat kinderen bozer en meer uit hun doen raken. Het nadenken over wat ze gedaan hebben is dan helemaal niet aan de orde. Ze worden zelfs nog bozer op de persoon die ze de straf gegeven hebben. Ook al kan een time-out af en toe heus wel effectief zijn, het is geen oplossing voor het onderliggende (gedrags)probleem.

Veel ouders denken dat ze overwicht moeten hebben op hun kinderen. De paradox is dat wanneer de verbinding tussen ouder en kind sterk is, er veel minder noodzaak is om je als ouder autoritair op te stellen.
Bewust ouderschap zet dan ook de relatie tussen ouder en kind centraal.

Een bewuste ouder is een natuurlijk leider, geen autoriteit.

 

5 alternatieven voor een time-out

1. Benoem de emotie

Wanneer je een time-out wil geven omdat je kind moet afkoelen of zijn emotie moet (leren) beheersen, realiseer je dan eerst dat emoties niet per definitie slecht zijn. Pas wanneer het kind zichzelf of een ander iets aandoet vanuit die emotie (bijvoorbeeld boosheid), dan moet er ingegrepen worden.
Kinderen zijn nog aan het leren om met hun emoties om te gaan.
Wat betekent het dan wanneer je die emoties afwijst door ze een time-out te geven? Dat ze leren dat emoties slecht zijn. Hoeveel volwassen mensen kunnen niet met hun emoties omgaan omdat deze er vroeger niet mochten zijn?
Benoem wat je ziet. Of wat je denkt te zien. Ik zie dat je … of Klopt het dat je … ? of Het moet vast heel lastig voor je zijn dat dit nu niet kan. Dit haalt direct de druk van de ketel.
Je kind voelt zich gehoord.
Gezien.
Begrepen.
In essentie zijn we allemaal op zoek naar die erkenning.

2. Neem zelf een time-out

Een time-out wordt vaak gegeven door ouders die door hun geduld heen zijn. Dat is sowieso nooit het beste moment om een time-out te geven. Het is dan eerder een laatste redmiddel dan een manier om je kind iets bij te brengen.
Zorg dat je eerst zelf de kalmte terugvindt.
Stop met wat je aan het doen bent, haal diep adem en maak contact met je lichaam. Tel desnoods even tot 10.
Als je kinderen alleen gelaten kunnen worden loop je even weg en ga je wat anders doen. Wanneer jij afgekoeld bent, overzie je de situatie met een helder hoofd.

Online Cursus Bewust Opvoeden

3. Leer je kind hoe het zich kan kalmeren

Geef je kind alternatieven voor het gedrag waar jij een time-out voor zou willen geven. Kinderen die heel boos worden kunnen bijvoorbeeld in een kussen slaan, of stampvoeten op de grond.
De boosheid moet eruit!
Ook kan het helpen om een groot vel papier te pakken en je kind lekker te laten krassen.
Realiseer je dat een kind zelf ook niet blij is wanneer het overprikkeld raakt of niet meer weet hoe het met zijn emoties kan omgaan. Je kind heeft jou nodig om dit te leren.
De spiegel voor jou in deze situatie is: hoe goed kan jij je kalmte bewaren?

4. Knuffel je kind

Niet alle kinderen willen geknuffeld worden in the heat of the moment. Toch is het voor veel kinderen een manier om bepaald gedrag te stoppen. Om ze uit hun verdriet boosheid of frustratie te halen.
Wat kinderen nodig hebben is dat ze erkenning krijgen. Dat ze begrepen worden.
Begrijp dat ze het moeilijk hebben wanneer er strijd is. Dat ze juist op die momenten jou het hardste nodig hebben.

5. Geef je kind alternatieven (voor het ongewenste gedrag)

Niet op het moment zelf, maar wanneer je kind rustig is en je zelf ook rustig bent, kan je met je kind praten over het ongewenste gedrag en wat je graag anders zou willen zien. Vaak realiseren kinderen zich zelf al heel goed wat wel of niet gewenst is. Maar niet op het moment dat de emotie hoog oploopt.
Herhaal bij kleine kinderen hoe je het graag wil zien. Als je kind bijvoorbeeld zijn broertje of zusje slaat, verander je dat in een aai of knuffel. Doe het letterlijk voor.
Bij oudere kinderen ga je in gesprek en kan je afspraken maken. Een ander pijn doen mag niet, hoe kan het dan wel?
Bij heel agressieve kinderen is het goed om te kijken wat er in huis speelt. Uit mijn ervaring nemen kinderen energie en ballast over van hun ouders. Als je hier meer over wilt weten, lees dan dit artikel.
Agressiviteit bij kinderen kán te maken hebben met een gebrek aan zelfliefde bij de ouder(s) en het niet kunnen stellen van liefdevolle grenzen.

 

Een time-out is geen oplossing voor gedragsverandering op de lange termijn.
Voor veel kinderen staat een time-out gelijk aan afwijzing.
Verbinding en Natuurlijk leiderschap zijn de sleutels naar ontspannen opvoeden.
Wil je dit leren, volg dan de Online Cursus Bewust Opvoeden.
In je eigen tijd, ook vanaf mobiel!

Opvoedproblemen? Terug in je kracht voor een betere verbinding met je kind

Wanneer er dingen spelen bij kinderen, zijn ouders vaak de aangewezen persoon om hun kinderen te helpen.
Vaak is dit helpen echter niet iets wat je moet doen, maar eerder iets wat je mag ZIJN.
Onderstaande recensie van mijn cliënt Laura legt uit hoe dat werkt.
Ik was zo helemaal op, met beginnende depressie en nul zelfvertrouwen of hoop. Ik haalde elke dag alles uit de kast om mijn zoon van 6 –  van wie ik zo houd dat het pijn doet, mama’s begrijpen me wel!! – een beetje te laten meewerken.
Niks werkte en ik had geen kort lontje meer maar GEEN lontje over… geen één van al die standaardopvoedtips hielp en ik voelde dat niemand geloofde hoe moeilijk ik het had en dat ze dachten dat ik het verzon.
Ik vond zelf ook dat naast een algehele mislukking te zijn ik ook een draak van een moeder aan het worden was.

En ik moest toegeven dat het gedrag van mijn kind door mij kwam, maar ik deed het niet bewust. Ik kon er niks aan doen, ik kon mezelf niet op orde krijgen, het kwam niet door wat ik deed of zei maar hoe ik was, hoe ik me voelde.
Ik wist dus wel dat ik nu toch echt hulp moest vinden, alleen zou ik er niet meer uitkomen, ik kon mezelf met verstand niks meer wijsmaken, en ja, ik heb een man maar hij zou hiermee niet kunnen helpen dat was wel duidelijk, dit moest ik zelf doen! 
Gelukkig door een Facebook toeval vond ik Saskia, na een filmpje van haar gezien te hebben vertelde mijn intuïtie mij gelijk: Bij haar kan ik terecht, zij begrijpt het!
Ik dacht ook, iets pessimistisch, makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik had niks meer te verliezen en alles om te redden dus dacht ik: ik ga ervoor en ik laat verwachtingen, vooroordelen en alle bagage thuis.
Gelukkig, inderdaad, onderbewust, hielp het, meteen: ik had weer rust, ik kon weer helemaal uitademen en ontspannen, het contact met mijn zoon was terug en hij keek ook zo naar me dat hij me begreep.
Ik had weer kracht om met tegenvallen om te gaan en los te laten, niet alleen de dingen die met opvoeden te maken hebben maar ook persoonlijke tegenvallen, en dan weer met open ogen vooruit te kijken en voelen en genieten van nu (jaaa-haa klinkt als cliché maar zo is het wel!)
Natuurlijk voel ik nog steeds alles wat mensen moeten doorgaan, verdriet, boosheid, frustratie, spanning, etc, maar nu kan ik het loslaten en ik voel me weer sterk en ik geloof in mezelf, en ik merk op tijd als dingen weer de verkeerde kant op beginnen te gaan en dan kan ik wat aan doen.
Dit heeft mij van veel zinloze stress, rimpels, hartkwalen en antidepressiva gered.
Bottomline: als jij jezelf niet sterk voelt en in jezelf gelooft kan je ook niet zo goed voor een ander zorgen en hem geruststellen!
En voor mama’s: dit betekent niet dat jullie niet je best doen, alle mama’s doen hun stinkende best maar soms/vaak heb je gewoon niet je mind en gevoelens onder controle, laat staan al die andere zaken die niet gaan zoals je zou willen en dan is het oké om hulp te vragen.
~ Laura

 

Ik kreeg een hele lange mail van Laura met als titel letterlijk “HELP!”
Ik moest glimlachen om haar manier van schrijven, het was weliswaar duidelijk dat ze er flink doorheen zat, maar de zelfspot ontbrak niet. Ik antwoordde terug: Ik denk dat ik precies weet wat je nodig hebt.
En zo begon het traject voor Laura. Een prachtige vrouw met dans als passie. Tijdens het traject zag ik haar opbloeien en werden de veranderingen innerlijk en uiterlijk zichtbaar.
Laura kwam omdat ze een oplossing wilde voor de opvoedproblemen met haar zoontje: eeuwige strijd over het uitdoen van de televisie en playstation, niet willen luisteren.
De sleutel voor deze opvoedproblemen zat ín Laura. Op het moment dat zij in haar kracht ging staan, rust van binnen ging voelen en kon ontspannen, veranderde het contact met haar zoon.

En dat is niet alles: Laura heeft zoveel zelfvertrouwen (terug)gekregen dat ze danst als nooit tevoren!

Dit had niet mogelijk geweest zonder jou! Ik moest het echt gaan geloven. In maart heb ik voor het eerst deelgenomen aan een Vogue Kiki ball!

Opvoedproblemen lossen op wanneer jij in je kracht staat.

Kom je het ervaren?

 

Temmen van de mens – het proces van indoctrinatie

Elk kind wordt geboren met een tabula rasa, oftewel een schone lei, een onbeschreven blad.
Vervolgens krijg je regels, suggesties en overtuigingen mee van je ouders, familieleden, leerkrachten en de maatschappij.
Door je hoge mate van ontvankelijkheid neem je alles aan als waarheid, ook de minder positieve dingen.
Door het systeem van straffen en belonen leer je hoe je goedkeuring kan ontvangen. Je leert dat je iets moet doen of zijn om gewaardeerd te worden.

Je verliest door dit proces van conditionering steeds meer een stukje van jouw EIGENheid.
Je merkt dat dit zo is wanneer je je in je volwassen leven blijft aanpassen aan mensen en situaties. Wanneer je niet trouw blijft aan jouw wensen en behoeftes.

Je luistert steeds minder naar de stem van binnen.

Dit proces noemt Don Miguel Ruiz in zijn boek De vier inzichten het temmen van de mens.
We worden geboren met het vermogen te leren dromen en de mensen die eerder dan wij zijn geboren leren ons te dromen overeenkomstig de droom van de samenleving. (…) De droom die van buitenaf komt, de collectieve droom, eist onze aandacht op en leert ons wat we moeten geloven. (…) Dit proces van indoctrinatie noem ik het temmen van de mens. En door dat temmen leren we hoe we moeten leven en hoe we moeten dromen. In dat indoctrinatieproces wordt de informatie van de collectieve droom, overgedragen op de droom binnenin en creëert op die wijze ons hele kader van overtuigingen.”

Kinderen zijn nog niet getemd, volwassenen wel.
Dat is de reden waarom het vaak kan botsen tussen ouder en kind.
Kinderen laten ons zien hoe het leven geleefd mag worden.
Kinderen nodigen ons uit om te leven vanuit ons hart, met liefde voor onszelf en onze omgeving.
Kinderen zijn ware zenmeesters omdat ze leven in het nu.

Je kind kan jou helpen om weer te worden wie je werkelijk bent. Om het kind in jou weer te ontdekken, voordat het werd getemd.

En jij kan jouw kind helpen om zijn eigen liedje te blijven zingen!
Hoe? Door te blijven onderzoeken wat er bij jou gaande is.
Om je bewust te worden van hoe jij nu in het leven staat.

✔️ Wat leef je voor?
✔️ Wat geef je door?
✔️ Waar loop jij mee rond?
✔️ Hoe denk jij over jezelf?

Het mooiste geschenk wat je je kinderen kan geven, is de beste versie van jezelf worden.
Wanneer jij vrij bent om te zijn wie je bent, geef je dit energetisch door aan je kinderen.
Een kind dat mag zijn wie het is, hoeft op volwassen leeftijd niet op zoek naar zichzelf.

 

De liefdevolle ruimte

11 jaar, eerste klas voortgezet onderwijs. "Mama, mijn rug doet zeer van de zware tas en dan dan moet ik al die trappen op en steeds naar een ander lokaal. Boeken en schriften in en uit mijn tas, en ik zie steeds een andere docent. Ik was ook mijn etui vergeten in het...

Hartekracht

Onophoudend roept de wereld doe dit, doe dat, wees zus, wees zo De hele dag door worden kinderen afgeleid van hun innerlijke stem en hartekracht Is het dan zo gek dat een kind opstandig wordt overprikkeld raakt en niet meer wil luisteren? Kinderen weten diep van...

Dankjewel voor jouw zijn

Dankjewel voor jouw oprechte lach Zo leer ik dat ik mag  genieten van het leven Dankjewel voor jouw intense verdriet Zo leer ik dat tegenslagen en verlies bestaan Dankjewel voor jouw verankerde zelfvertrouwen Zo leer ik de kracht in mezelf ontdekken Dankjewel voor...

Hoe ik een uitdaging in het ouderschap op een andere manier aanpakte…

Als we willen dat onze kinderen opgroeien als zelfbewuste volwassenen, mogen we ervoor zorgen dat ze al vroeg hun eigen keuzes leren maken en we ze zelfreflectie bijbrengen. Kinderen van deze tijd willen ervaren dat ze vrij zijn en hun eigen keuzes kunnen maken. Ze...

Hoe de opvoeding van kinderen te maken heeft met onze inprentingen

Wie was jij voordat de wereld je vertelde wie je moest zijn? Hoe de opvoeding van je kind te maken heeft met jouw inprentingen en aanpassingsgedrag… In onze samenleving worden kinderen getemd omdat de overtuiging bestaat dat kinderen moeten leren gehoorzamen om uit te...

Durf je los te laten?

Durf je los te laten? Durf je jezelf uit de weg te gaan zodat je kind vrij is om zich te ontplooien volgens haar unieke blauwdruk? Wanneer je toeschouwer bent van je kind die een voetbalwedstrijd speelt of meedoet aan een turncompetitie, sta je aan de zijlijn of zit...